Printarea 3D cu rasina in fabricarea pieselor auto

ABcar Oldtimers este o companie poloneza specializata in restaurarea masinilor vechi. Folosesc imprimante 3D mari care lucreaza in tehnologia LPD pentru a imprima diverse elemente, precum bare de protectie reconstruite sau huse pentru cutii de sigurante. Pentru piese minuscule, dar foarte detaliate, ABcar Oldtimers a optat pentru imprimanta 3D UV LCD cu rasina Zortrax Inkspire.


Reconstruirea unui Ferrari

„Recunoastem ca imprimarea 3D cu rasina are avantajele si dezavantajele sale. Poate imprima elemente mici cu o precizie uluitoare, dar de obicei nu este cel mai bun mod de a merge daca doriti piese concepute pentru a rezista la solicitari mari ”, spune Bartłomiej Błaszczak, director de proiectare si inginerie la ABcar Oldtimers. Unul dintre cele mai recente proiecte in care echipa sa a folosit Inkspire este reconstruirea unui Ferrari 599. Masina este menita sa fie prezentata intr-o emisiune TV gazduita de Patryk Mikiciuk. Ideea din spatele spectacolului este sa iei un Ferrari grav deteriorat si sa vezi daca este posibil sa-l readuci la starea initiala pentru o fractiune din pretul masinii noi.



„Intr-un 599 exista un sistem de diode deasupra volanului care se aprind ori de cate ori turatiile motorului sunt suficient de mari pentru a schimba vitezele”, explica Błaszczak. In masina originala, acele diode sunt instalate in spatele unui capac negru, translucid. Capacul apare in nuante negre cand diodele sunt oprite, dar permite sa treaca suficienta lumina pentru ca diodele sa fie clar vizibile atunci cand sunt aprinse. „A fost destul de greu sa gasesti materialul cu proprietati similare, care, in acelasi timp, sa iti ofere aspectul piesei originale Ferrari. Asadar, tocmai l-am printat 3D pe Inkspire ”, spune Błaszczak.



Inginerii ABcar Oldtimers si-au dat seama ca rasina neagra, atunci cand este aplicata in parti relativ subtiri, prezinta proprietati limitate de transmitere a luminii. Practic, piesa proiectata si imprimata 3D pentru a imita geometria capacului original Ferrari arata la fel atunci cand diodele de pe volan se aprindeau. „Aceasta a fost doar o parte pe care am facut-o pentru acest proiect, iar Inkspire, impreuna cu rasina PRO Black, au functionat perfect. Dar exista multe alte lucruri pentru care folosim imprimanta 3D cu rasina ”, adauga Błaszczak.

Mercedes Benz de epoca

Elementele pe care ABcar Oldtimers le imprima de obicei pe Inkspire sunt detalii complexe ale masinilor de epoca, care au adesea 80 de ani sau mai mult. „Lasa-ma sa-ti dau un exemplu. Modelele Mercedes Benz din timpul celui de-al doilea razboi mondial foloseau contoare de tur, vitezometre si alte ceasuri cu ace frumos facute. Fiecare ac era foarte subtire si avea varful in forma de semiluna ”, spune Błaszczak. Echipa sa a gasit refacerea unor astfel de ace destul de provocatoare, chiar si cu o imprimanta 3D cu rasina precisa, totusi au reusit totusi sa le obtina prin o pozitionare corecta a structurilor de sprijin pe model.



Alte componente, de multe ori imprimate 3D pe Inkspire, sunt huse translucide pentru luminile de pe tabloul de bord, care in vechile masini Mercedes Benz indicau directia aerului care sufla de la ventilatoare. ABcar Oldtimers a reusit chiar sa imprime componente exterioare, cum ar fi capacele indicatorului. „Aici, desigur, a trebuit sa testam daca piesa printata pe Inkspire isi va pastra proprietatile atunci cand este expusa constant la lumina UV”, spune Błaszczak.



Pentru a vedea daca piesele imprimate 3D ar putea functiona in componente exterioare, echipa ABcar Oldtimers le-a asezat in exterior, in plin soare, timp de cateva zile. „Sa dovedit ca materialul nu si-a schimbat proprietatile. Totul parea sa functioneze foarte bine ”, afirma Błaszczak. In consecinta, echipa a incercat si a montat capace indicatoare pe una dintre masinile la care lucrau. „Peste un an, vrem sa facem acelor parti o verificare ulterioara si sa vedem daca s-au degradat sau nu. Pana in prezent, nu am intampinat probleme ”, adauga el.

Detalii despre proces

ABcar Oldtimers lucreaza cu Inkspire de ceva timp, iar echipa a acumulat multa experienta. „Deoarece nu se pierde viteza, putem pune mai multe copii ale aceleiasi piese pe platforma de constructie cu structuri de sustinere pozitionate diferit si sa vedem care ar arata si ar functiona cel mai bine dupa indepartarea suportului”, spune Błaszczak. Un alt sfat pe care il ofera pentru optimizarea fluxului de lucru este ajustarea inaltimii stratului la geometria modelului.



„De obicei, folosim inaltimea minima a stratului de 0,025 mm, pentru piesele care trebuie detaliate. Functioneaza cel mai bine pentru ornamente si forme complicate. Cand nu exista astfel de lucruri de care sa va faceti griji, puteti alege cu usurinta inaltimi mai mari ale stratului, ceea ce va accelera semnificativ procesul de imprimare ”, explica Błaszczak. Pentru a spori in continuare aceasta functionalitate, Z-SUITE a fost recent actualizat cu o caracteristica care permite alegerea inaltimilor de strat separate pentru diferite parti ale modelului. Acum este posibil sa alegeti straturi inalte pentru zone fara detalii precise si inaltimea minima a stratului pentru zonele in care precizia conteaza cel mai mult.

„Alegerea materialului potrivit este inca un lucru. Pentru piesele translucide folosim de obicei Zortrax Resin BASIC fara pigment ”, spune Błaszczak. In acest fel, echipa poate produce piese clare fara stratificare interna vizibila. Pe de alta parte, pentru modelele care trebuie vopsite sau supuse lacurilor, ABcarOldtimers se indreapta spre Zortrax Resin BASIC Grey. „Lacuirea imbunatateste rezistenta la lumina UV si, intr-o anumita masura, imbunatateste proprietatile mecanice ale modelului”, explica Błaszczak.



Nu in ultimul rand, exista editarea structurilor de sprijin. In timp ce, conform echipei ABcar Oldtimers, algoritmii de generare a suportului automat in Z-SUITE fac o treaba destul de buna cu pozitionarea suporturilor pe modele cu geometrii standard, piesele mai complexe se dovedesc de obicei mai bune daca suporturile sunt editate manual. „Cred ca vine cu experienta. Lucram cu Z-SUITE de mult timp si stim la ce ne putem astepta. Acum, pot judeca confortabil daca trebuie sa asez suporturile manual sau sa le las in seama algoritmului, doar privind geometria modelului ”, spune Błaszczak. „Concluzia este, totusi”, adauga el, „cand lucrati in afacerea noastra, puteti fie sa comandati piese la alte ateliere, fie sa le fabricati personal. In majoritatea cazurilor, externalizarea este exclusa deoarece anumite forme pur si simplu nu pot fi realizate cu un set traditional de instrumente. Imprimanta 3D buna este aproape singura optiune viabila ”.


#zortrax #rasina #inkspire #pro_black #ABcar #oldtimers #auto #restaurare


Acest articol apartine Zortrax si poate fi citit in engleza AICI.

Traucerea in romana apartine Suntem3D.ro

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
CONTACT

SUNTEM 3D

marca inregistrata a

ATELIER CONCEPT&DESIGN STUDIO srl

str. Valea Merilor nr. 39, sect.1, Bucuresti

Nr. Reg. Com.  J40 / 5764 / 2015

CUI / CIF RO-34508187

Contact:

informatii@suntem3d.ro

tel. 0799 - 780 - 393

Conturi bancare:

IBAN: RO40 BACX 0000 0011 5425 1000

Trezorerie S1: RO86 TREZ 7015 069X XX01 7955

© 2020 SUNTEM 3D marca inregistrata a sc ATELIER CONCEPT & DESIGN STUDIO srl

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Spotify
  • Grey LinkedIn Icon