De ce designerii auto moderni folosesc imprimante 3D

Rezumat

- Imprimantele 3D Zortrax sunt utilizate in proiectarea automobilelor atat la ateliere mici, cat si la marci de top ca Ferrari.

- Imprimantele 3D sunt foarte utile in etapele incipiente ale dezvoltarii noii masini, atunci cand contractantii obisnuiti si furnizorii de componente nu sunt inca implicati.

- La producatorii auto de varf, exista o schimbare a modului de lucru in favoarea catre lucrul cu modele fizice, printate 3D, mai degraba decat catre randarile computerizate, pentru a comunica ideile de proiectare.

Proiectarea automobilelor moderne este un proces complex in care printarea 3D este utilizata pe scara larga in diferite etape, indiferent daca este vorba de construirea de masini noi sau de restaurarea celor vechi. „Intram in era 3D-ului real. Trebuie sa construiesti lucruri pe care le poti simti, le poti atinge, lucruri pe care le poti vedea cu adevarat. Si aveti nevoie de o imprimanta 3D pentru a face acest lucru “, spune Vincenzo Mattia, un fost designer Ferrari care a lucrat la prototipurile timpurii ale LaFerrari, cel mai impresionant supercar care a purtat vreodata emblema calului cabrat.

Intrarea in domeniul proiectarii masinilor

Marile marci auto sunt foarte selective in alegerea candidatilor pentru pozitii legate de design. Potrivit lui Mattia, un producator de automobile la fel de obsedat de design ca Ferrari, acest proces este chiar mai solicitant decat de obicei. Uitati de trimiterea unui CV si de asteptarea unui apel. „Nu am aplicat sa lucrez acolo. Ferrari a fost cel care m-a sunat de fapt si a facut o oferta ”, sustine Mattia. Asadar, iata cum a obtinut un post de designer la Ferrari.

Designul farurilor rotunde este prezent in toate noile modele Ferrari.

„Am absolvit ISSAM, care inseamna Istituto Superiore di Scienza dell’Automobile di Modena. Este o scoala renumita din Italia unde te invata totul despre masini. Aflati despre motoare, instrumente, configurari ale suspensiilor, designul sasiului si asa mai departe ”, explica Mattia. Pentru teza sa de licenta, a construit o masina complet functionala in garajul sau. „Era o masina sport, cu motor mediu, cu tractiune spate, cu un motor boxer Alfa Romeo. Teza mea s-a axat pe stilul sasiului si configurarea suspensiei”, spune Mattia. Odata ce a finalizat proiectul, a publicat videoclipurile cu masina sa pe YouTube. „Si apoi am primit un telefon de la Ferrari. Totul este sa rezolvi lucrurile. Trebuie sa le arati ca poti face ceva facand asta ”, spune el.

Restaurarea masinilor de epoca la atelierul ABcar Oldtimers din Polonia.

O alta modalitate de a obtine o cariera ca designer de automobile este restaurarea masinilor vechi sau construirea uneia unice pentru clientii doritori. Acesta este modelul de afaceri din spatele ABcar Oldtimers, un atelier cu sediul in Polonia, specializat in restaurarea masinilor de epoca. „Facand aceasta treaba, petreceti mult timp in realizarea de prototipuri, proiectare si cautarea constanta de solutii neortodoxe”, spune Bartłomiej Błaszczak, designer sef la ABcar Odltimers. Pentru Błaszczak, lucrul cu masinile a functionat in familia sa timp de cel putin doua generatii, deci aceasta a fost o alegere naturala pentru el.

Cum incepe proiectarea unei masini

Obtinerea unui loc de munca la Ferrari nu este chiar la fel de dificila ca si pastrarea acestuia. Echipele de proiectare sunt organizate intr-o structura stricta, ierarhica, in care fiecare proiect trebuie sa fie acceptat de diferite parti interesate la numeroase niveluri. Un alt lucru provocator este lucrul cu termene foarte stranse. Intr-un astfel de mediu, o intelegere profunda a tehnologiei de printare 3D este esentiala pentru a obtine noi idei de design prin mai multe etape ale ierarhiei.

Schitele preliminare ale unei masini noi sunt realizate dupa definirea parametrilor cheie ai platformei.

Proiectarea automobilelor in sine este, de asemenea, un proces in mai multe etape, acoperit in intregime intr-un interviu pe care Raffaele de Simone, sef de dezvoltare piloti de testare la Ferrari, l-a acordat Revistei oficiale Ferrari. Ideea romantata a modului in care arata este ca totul incepe cu o singura linie trasata pe hartie. Este destul de aproape de realitate, dar nu exact. Totul incepe cu marketingul. In primul rand, platforma trebuie definita pe baza cerintelor pietei prevazute cu 6 ani inainte. Lucruri precum un numar de locuri, niveluri de performanta si confort trebuie sa fie planificate cu mult timp in avans. Ferrari ajunge la o lista de dorinte si apoi incepe sa lucreze de acolo. Primele desene conceptuale sunt realizate numai dupa ce platforma este definita.

Un model de bara de protectie recreat de ABcar Oldtimers pe baza fotografiilor de arhiva ale vehiculului.

La ABcar Oldtimers, la randul sau, procesul de restaurare incepe de obicei cu dezgroparea a tot ceea ce se mai poate gasi despre un anumit vehicul. „Aceasta include documente vechi de proiectare sau fotografii care arata cum arata masina atunci cand era noua”, spune Błaszczak. Apoi, echipa trebuie sa-si dea seama cum sa fabrice piesele care lipsesc. Vechile tehnici de fabricatie, utilizate in epoca din care a provenit masina, sunt amestecate cu tehnologii moderne, cum ar fi imprimarea 3D.

Imprimare 3D aplicata

Iar printarea 3D este foarte utilizata atat in constructia modelelor Ferrari moderne, cat si in restaurarea automobilelor antice. De Simone afirma ca fiecare Ferrari nou isi incepe viata ca un demo care este o masina existenta renovata pentru a testa solutiile pe care compania doreste sa le foloseasca intr-o masina noua. Etapa demonstrativa este, de asemenea, cea in care tehnologia de printare 3D este utilizata pentru fabricarea rapida a modelelor de noi componente. Odata ce etapa Demo s-a incheiat, designerii Ferrari trec la construirea prototipului actual numit Mulotipo, prima etapa in care noua masina prinde contur. Mulotipurile sunt construite de la inceput cu noul sasiu, suspensia si interiorul. Imprimantele 3D sunt utilizate si mai mult in aceasta etapa, in care designerii prototipeaza un interior nou.

Imprimantele 3D Zortrax M Series Plus si Zortrax Inkspire care lucreaza la ABcar Oldtimers.

Pentru Błaszczak si echipa sa, prototiparea este un proces oarecum diferit. Scopul de aici este de a face ca toate piesele nou create sa para cat mai aproape de originale. „Folosim imprimante 3D pentru a fabrica detalii minuscule care sunt esentiale pentru readucerea vechiului caracter al vehiculului. Sa luam masini vechi Mercedes. Au folosit ace de vitezometru cu o semiluna in partea de jos. Nu poti gasi astfel de ace nicaieri astazi; au iesit din productie de mai bine de jumatate de secol. Deci, am folosit o imprimanta 3D Zortrax Inkspire pentru a le fabrica ”, spune Błaszczak. Celelalte componente printate 3D de la ABcar Oldtimers includ manerele usii sau stampilele pentru a marca anumite semne pe piele.

Imprimanta 3D ca instrument de designer

Pentru Vincenzo Mattia este evident ca o cunoastere de lucru a tehnologiei de printare 3D este ceea ce poate face sau poate distruge un aspirant la proiectarea masinilor. „Imprimarea 3D a unei piese pe care ati proiectat-o si montarea acesteia intr-un prototip va ajuta sa aratati ca va pasa cu adevarat de ceea ce faceti. Ca ai gandit cu adevarat lucrurile. Aceasta face parte din abordarea practica a proiectarii valorilor Ferrari mai presus de orice. In cele din urma, va ajuta sa avansati in cariera ”, sustine Mattia.

Design recreat al pedalelor de acceleratie si de frana - Bentley de epoca.

Potrivit acestuia, o imprimanta 3D a devenit un mod natural de comunicare a ideilor de proiectare, la fel ca desenul pe hartie sau construirea de modele 3D pe ecranul unui computer. „Imprimantele 3D sunt utilizate in principal in acele etape timpurii de prototipare”, spune Mattia, care a implementat in mod eficient imprimantele 3D Zortrax la Vins Motors, o companie pe care a fondat-o dupa ce a parasit Ferrari. „La Vins Motors construim motociclete foarte usoare, fabricate aproape in intregime din fibra de carbon. De asemenea, lucram pentru Ferrari ca contractant extern”, adauga Mattia.

Litere presate in tabla de metal cu ajutorul unor matrite printate 3D.

Pentru ABcar, imprimantele 3D sunt la fel de importante, daca nu chiar mai importante. „Cu echipamentele Zortrax putem recrea formele dorite cu o precizie impecabila. Folosim o imprimanta 3D Zortrax Inkspire cu rasina pentru a construi detalii mici si complicate si echipamente M300 Plus bazate pe extrudare pentru a fabrica piese mai mari ”, sustine Błaszczak. „Exista o multime de lucruri care ar fi imposibil de facut fara imprimante 3D”, adauga el.


Acest articol apartine Zortrax SA. Puteti lectura articolul in limba engleza AICI.

Traducerea in limba romana apartine Suntem3D.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
CONTACT

SUNTEM 3D

marca inregistrata a

ATELIER CONCEPT&DESIGN STUDIO srl

str. Valea Merilor nr. 39, sect.1, Bucuresti

Nr. Reg. Com.  J40 / 5764 / 2015

CUI / CIF RO-34508187

Contact:

informatii@suntem3d.ro

tel. 0799 - 780 - 393

Conturi bancare:

IBAN: RO40 BACX 0000 0011 5425 1000

Trezorerie S1: RO86 TREZ 7015 069X XX01 7955

© 2020 SUNTEM 3D marca inregistrata a sc ATELIER CONCEPT & DESIGN STUDIO srl

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Spotify
  • Grey LinkedIn Icon